Skip to main content

Kurs i forebygging av plagiat


UiT

Om dette kurset

Det overordnede formålet med høyere utdanning er å gjøre studenten til et selvstendig, kritisk tenkende og reflekterende individ, en borger som bidrar med ervervet kompetanse i samfunnet, i alle livsfaser. Skriving er en essensiell aktivitet i høyere utdanning. Én grunn til dette er at faglig skriving er en nødvendig studiekompetanse og en viktig yrkeskompetanse (Dysthe et al., 2010, s. 10–11). En vel så viktig grunn er at skriving er en effektiv læringsstrategi:

Skriving hjelper oss både til å se nye sammenhenger og til å avsløre mangel på sammenheng og forståelse. Skriving fører til dybdelæring i stedet for overflatisk læring og hjelper oss til å gjøre fagstoffet til vårt eget. Skriving kan føre til ny erkjennelse og innsikt (Dysthe et al., 2010, s. 10).

En karakteristikk ved akademisk skriving er bruk av andre kilder, og med det er vi inne på temaet for dette kurset. Plagiering i studentarbeider har lenge vært en utfordring for de som har ansvar for utdanning og undervisning på universiteter og høyskoler. Retningslinjer, rapporter og medieoppslag har bidratt til å belyse problemet, men statistikken viser at forebyggende arbeid på institusjonene må være kontinuerlig. I 2012 publiserte en arbeidsgruppe nedsatt av Universitets- og høgskolerådet (UHR) rapporten Plagiering i universitets- og høgskolesektoren – felles problem, felles ansvar, hvor de foreslår å tilnærme seg plagiatproblematikken fra tre perspektiver: Vitenskapelige verdier, læring og juridiske forhold.

Forebygging av plagiat er en åpen ressurs for undervisere i høyere utdanning. Innholdet av denne reviderte utgaven er utviklet av Helene N. Andreassen, Marit Bull Enger, Stian Lillejord og Mark Stenersen, ansatt ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet, samt Ellen Nierenberg, ansatt ved Høgskolen i Innlandet (tidligere stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet).

Kontaktinformasjon: Hvis du har spørsmål eller kommentarer til innholdet, kan disse sendes til postmottak@ub.uit.no og merkes «Forebygging av plagiat».

Kursansvarlige

Helene N. Andreassen

Helene N. Andreassen

Førstebibliotekar og fagansvarlig for lingvistikk, logopedi, romanske språk ved Universitetsbiblioteket (UiT). Leder, faggruppe for undervisning og læringsstøtte.

Lars Figenschou

Marit Bull Enger

Fagansvarlig for kunsthistorie, landskapsarkitektur ved Universitetsbiblioteket (UiT)

Grete Overvåg

Stian Lillejord

Fagansvarlig for juridiske fag ved Universitetsbiblioteket (UiT)

Teknisk & Design

Mark Stenersen

Mark Stenersen

Grafisk Designer og rådgiver innen grafisk kommunikasjon
UB / Result, UiT

Alumni

Mariann Løkse, Torstein Låg, Mariann Solberg (UiT)

Enroll